Supermarkten; van schaarste naar hygiëne

De evolutie van supermarkten in deze crisissituatie is mooi om te zien. Waarbij er bij de consument eerst een angst om schaarste was waarmee we de supermarkten met een logistieke uitdaging opzadelden, zijn we nu gekomen in een periode van toegangsrestrictie.

Niet alleen worden we opgeroepen om alleen boodschappen te doen, maar is het aantal winkelwagentjes ook minimaal. Om het aantal consumenten in de winkels beperkt te houden en afstand te bewaren, moet er verplicht gewinkeld worden met een winkelwagentje.

De noodzakelijke maatregelen zorgen ook voor een razendsnelle innovatiekracht vanuit de supermarktondernemers. Met enorme waardering kijk ik naar de flexibiliteit van de branche en de kansen en nieuwe servicemodellen die ontstaan. Winkelwagens worden ontsmet en aangereikt om enerzijds de hygiëne in acht te houden, maar ook met een glimlach de stroom aan klanten in toom te houden. In de winkels staan schermen bij de kassa’s, dragen medewerkers handschoenen en vestjes om klanten te herinneren aan de afspraken die we met elkaar moeten nakomen, maar jong en oud werkt ook hard om bestelde boodschappen af te laten halen in plaats van alleen maar te bezorgen. 

Ook zijn er ondernemers die via een mail of brief hun medewerkers (en ouders van jonge medewerkers) informeren, bedanken en aangeven wat er dagelijks verandert in de winkel en welke rol deze medewerkers hierin spelen.

Deze flexibiliteit, waardering en ondernemerschap in een branche die open moet blijven en altijd vanzelfsprekend leek te zijn, is een voorbeeld voor velen en geeft vertrouwen in de toekomst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *