Effect Corona op klantgerichtheid

Ook in tijden van Corona moet je soms de deur uit voor de noodzakelijke boodschappen. Overal waar je komt, kun je niet om alle maatregelen heen die winkeliers treffen om het corona-virus ‘onder controle’ te houden. De meest bekende is wel de 1,5 meter afstand. Bij de supermarkten dragen medewerkers hesjes om de klant te herinneren aan de 1,5 meter afstand. Je mag alleen nog maar een winkelwagentje gebruiken én je mag alleen nog maar alléén naar binnen om boodschappen te doen.

Winkelgenot
Al deze maatregelen komen het winkelgenot niet echt ten goede, maar ik moet toegeven dat ook ik op een andere manier door de winkel loop. Je bent alerter op ander winkelend publiek, probeert afstand te houden en ieder ander persoon kan een potentieel gevaar voor jouw eigen gezondheid zijn. Dit voelt erg onaangenaam en dat gecombineerd met het feit dat het doen van de reguliere boodschappen twee keer zo lang duurt, doordat je in ieder gangpad of voor ieder rek staat de wachten totdat een voorganger weg is zodat jij erbij kan, maakt het winkelen momenteel geen pretje.

Saamhorigheid
Maar het geeft ook een gevoel van saamhorigheid. We strijden allemaal tegen dezelfde ‘vijand’. Ik heb oprecht in lange tijd niet zulke leuke gesprekken gehad met medewerkers van diverse winkels, weliswaar door een scherm heen, maar veel minder onpersoonlijk, individualistisch en gehaast. Als we iets kunnen leren van deze crisis is het wel dat persoonlijk contact van enorme toegevoegde waarde is en dat een gebrek daaraan zeer ongemakkelijk voelt.

Laten we deze tijd met elkaar gebruiken om een reset te doen naar een ‘nieuw normaal’ waarbij niet alleen klantgerichtheid op één staat, maar óók medewerkersgerichtheid, zowel vanuit werkgever als vanuit de klant!

Doe je mee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *