De relatie tussen hamsteren en klantgerichtheid

De afgelopen dagen waren de schappen van de supermarkten aan het eind van de dag nagenoeg leeg. De Corona ontwikkelingen brengen onzekerheid en dat betekent blijkbaar extra boodschappen in huis halen. “Je weet maar nooit”, zo lijken veel mensen te denken.

Asociaal
Onze minister-president meldde dat het niet alleen onnodig was om te hamsteren, maar ook asociaal. En hij heeft een punt! Je zal maar de hele dag aan het werk zijn geweest en aan het einde van de middag de supermarkt binnenlopen en nagenoeg lege schappen aantreffen.

Hamsteren
Als je in je eigen omgeving rondvraagt aan familie, vrienden en kennissen of zij tot de hamsteraars behoren dan antwoorden zij bijna allemaal ontkennend. Maar is dat daadwerkelijk zo?

Ben jij klantgericht?
Dit roept bij ons de vraag op wat klantgerichtheid nou betekent…. Als je vraagt wie zichzelf klantgericht vindt dan steekt bijna iedereen de hand op. Als je vervolgens vraagt wie zijn collega’s klantgericht vindt dan neemt het aantal handen snel af. Vragen over gastvrijheid leiden ongeveer tot dezelfde antwoorden.

Hamsteren en klantgerichtheid
Terug naar het hamsteren en klantgerichtheid. Klantgerichtheid gaat in eerste instantie vaak over de relatie tussen bedrijf/winkel en de klant. De winkelier dient in dit geval klantgericht te zijn. In situaties als deze komt er een andere vorm van klantgerichtheid bij, namelijk die van klant naar klant. Het is niet meer alleen de winkelier die aan zijn klanten moet denken, maar dit soort situaties creëren een noodzaak dat klanten ook aan andere klanten moeten denken. Een mooie nieuwe dynamiek, waar we met z’n allen blijkbaar nog aan moeten wennen. Maar hoe mooi is het dat we iets meer denken aan de medemens en minder individualistisch georiënteerd zijn? Als dit de les is die we hieruit leren, dan komen we alleen maar mooier uit deze crisis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *