6 tips om sterker uit de crisis te komen

Als organisatie denken we allemaal aan het ‘overleven’ van de corona-crisis. Echter kun je deze crisis ook gebruiken om er sterker uit te komen. Door soms andere en betere keuzes te maken, kun je je organisatie klaarmaken voor de toekomst. Gebruik bijvoorbeeld een deel van je tijd om aan de slag te gaan met je eigen organisatie.

Hieronder vind je een aantal tips die je door deze crisis ‘heen helpen’.

Contact
Persoonlijk contact is momenteel niet mogelijk. Dit betekent dat je moet kijken naar wat wél kan. Denk bijvoorbeeld aan een vindbare website en een goede klantenservice. En maak optimaal gebruik van de online contactmogelijkheden zoals, social media, e-mailmarketing en video calls. 

Beweeg mee met je klanten
Ook klanten hebben te maken met de corona-crisis. Deze crisis heeft invloed op hun wensen, behoeften, verwachtingen, financiële mogelijkheden en bestedingsgedrag. Kijk wat er bij klanten is veranderd, waar hun problemen en vragen vandaag de dag liggen. Speel daar op in met een geactualiseerd aanbod.

Onderscheidend en positief
Klanten zoeken tijdens deze corona-crisis naar zekerheid en vertrouwen, maar ook vermaak en verbondenheid. Pas hier je boodschap en ‘tone of voice’ op aan. Kortom, wees relevant, onderscheidend en vooral positief!

Klantbehoud
Richt je als organisatie als eerste op klantbehoud. Geef trouwe klanten wat extra aandacht of bied ze iets extra’s. Versterk de klantenbinding en zorg voor tevreden klanten en een unieke klantbeleving! 

Wees creatief
Bedenk regelmatig iets creatiefs. Iets wat in de smaak valt bij je klanten. Zo blijf je ‘top of mind’. Wellicht een speciaal crisis-aanbod? Of een leuke en opvallende actie die je verspreid via social media? Wees creatief! Probeer het in eerste instantie klein te houden. Slaat het aan? Maak het dan groter.

Blijf actief en zichtbaar
Moeilijke tijden leiden meestal tot één reactie: kosten verminderen en vooral snijden in het marketingbudget. Juist in recessietijden kunnen extra investeringen in marketing zorgen voor extra marktaandeel. Organisaties die investeren in marketing tijdens een recessie, realiseren juist meer omzet en winst. Dus zet je marketing niet minder in, maar anders en slimmer. Kortom, wees actief, creatief en zichtbaar!

Wat doe jij als organisatie om de corona-crisis te ‘overleven’?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *