Winnaars Dutch Retail Storytelling Awards 2019 bekend

Zondag 20 januari zijn de winnaars bekend gemaakt van de Dutch Retail Storytelling Awards 2019 tijdens de Modefabriek winter.

Aline Fashion te Burgum, ADD/DEPT te Panningen, KOKOTOKO te Groningen, De Garage te Harderwijk, LEEF te Meppel en Lincherie te Amsterdam winnen de “Dutch Retail Storytelling Awards 2019” voor respectievelijk Women, Men, Denim, Leather & Shoes, Kleine Zelfstandigen en Bodyfashion. Dit jaar zijn de Awards voor de zevende keer uitgereikt. De categorie Bodyfashion is dit jaar toegevoegd.

Duurzaam importbedrijf en modeagentuur Goodbrandz heeft zondag 20 januari op de Modefabriek te Amsterdam, Aline Fashion te Burgum, ADD/DEPT te Panningen, KOKOTOKO te Groningen, De Garage te Harderwijk, LEEF te Meppel en Lincherie te Amsterdam uitgeroepen tot winnaars van de “Dutch Retail Storytelling Awards 2019”. KOKOTOKO heeft naast de Dutch Retail Storytelling Award Women & Men, ook de Award voor Sustainable Leader in ontvangst mogen nemen.

Onderzoeksbedrijf Mystery Review heeft de winkelbezoeken op de verschillende contactmomenten bezocht en beoordeelt. Van etalage (uitstraling), welkom bij binnenkomst, het contactmoment, toelichting en advies bij aankoop, achtergrond van aankoop, aanvullende verkoop tot begroeting bij vertrek.

Opvallend is dat er ten opzichte van 2017 en 2018 een duidelijke stijging is bij alle beoordeelde contactmomenten. Volgens Mystery Review is dit te wijden aan de groei van bewustwording als het gaat over het belang van contact met de klant. De online concurrentie neemt toe en daarom is het voor retailers belangrijk om het verschil te maken in de fysieke winkels door middel van storytelling om de klantbeleving positief te stimuleren. De hoogste scores werden behaald bij het welkom heten in de winkel, contact maken met de klant en het afscheid nemen van de klant.

Andere beoordelingscriteria waren uitstraling van de winkel, klantbehoefte & advies en kennis over duurzaamheid. Hoewel er ten opzicht van voorgaande jaren beter is gescoord op duurzaamheid, is dit vooralsnog het thema waar retailers het slechtst op scoren. Uit de rapporten blijkt dat het personeel vaak niet goed geïnformeerd is over het onderwerp duurzaamheid. Wanneer hier specifiek naar gevraagd werd, kwam het in meerdere gevallen voor dat medewerkers dit gesprek probeerden te vermijden door een nieuw gespreksonderwerp aan te snijden.

Volgens Cécile Scheele, eigenaar van Goodbrandz, Dutch Sustainable Fashion Week, Soul Salon en initiator van de Storytelling Awards is dit een groot gemis. “Uiteraard is het goed om te zien dat retailers zich continu weten te verbeteren op alle fronten. Desalniettemin valt er nog veel te behalen, voornamelijk op het gebied van duurzaamheid. Vorig jaar zijn de duurzame verkopen online weer enorm gestegen. In de fysieke winkels is dit veel minder het geval, omdat consumenten daar vastlopen en onvoldoende geïnformeerd worden. Kunnen vertellen over wat jou beweegt mbt duurzaamheid en welke duurzame keuzes er in je winkel gemaakt kunnen worden, wordt van cruciaal belang”.

Bij de Storytelling Awards is er onderscheid gemaakt in zeven categorieën: – Women – Men – Women & Men – Denim – Leather & Shoes – Kleine Zelfstandigen – Bodyfashion. Per categorie hebben 10 genomineerden deelgenomen. Middels publieksstemmen heeft elke categorie een top 3 gevormd, waar Mystery Review een mystery visit heeft uitgevoerd. Deze bezoeken icm het oordeel van de vakjury, heeft de uitslag bepaald.

Naast een top drie per categorie, is ook de Sustainable Leader Award uitgereikt aan de winkel die het hoogst gescoord heeft op duurzaamheid.

De Storytelling Award is geïnitieerd door Goodbrandz en is een samenwerking met InRetail en Mystery Review. De Storytelling Award is onderdeel van de Dutch Retail Experience Awards; de jaarlijkse verkiezingen van de meest vernieuwende winkels op het gebied van winkelbeleving.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *