Achter de schermen met een mystery shopper

Als mensen mij vragen waarom ik mystery shopping zo leuk vind antwoord ik altijd dat ik me wild erger aan onattente medewerkers. Ik vind het fijn om organisaties te helpen met het verbeteren van hun klantgerichtheid. Daarnaast geniet ik ervan – want verbeteren is leuk, maar stimuleren nog meer – om een opbouwend rapport te schrijven na contact met een welwillende medewerker die niet zo goed uit de verf kwam door onervarenheid of bescheidenheid.

Ook vind ik mystery shoppen leuk, omdat ik altijd wel iets onverwachts meemaak. Negen van de tien keer loopt alles volgens plan, maar die ene keer… is het product waar ik naar moet informeren plotseling uit de handel genomen of tref ik dezelfde verkoopster als ’s ochtends in een ander filiaal. Ik vind het altijd een uitdaging om dan een te draai geven aan de situatie en daardoor toch een zinvol rapport te kunnen maken voor de opdrachtgever. En ten slotte: eigenlijk is het mystery shoppen voor mij gewoon een goede smoes om bij allerhande bedrijven in de keuken te mogen kijken en lekker te kletsen met vreemden die elk op hun beurt iets bijzonders aan mijn dag toevoegen.

Gemak dient de mens
Al snel merkte ik dat het werken met Mystery Review soepel verloopt. Opdrachten kiezen, uitvoeren, rapporteren en de betaling: het wordt me zo eenvoudig mogelijk gemaakt. En mocht ik toch iets willen vragen, voor, tijdens of na de opdracht? Dan kan ik de medewerkers van Mystery Review makkelijk bereiken en word ik snel geholpen. Iedereen denkt altijd positief met me mee. Aangezien ik de opdrachten afwisselend vind en de betaling snel en betrouwbaar is, betrap ik mijzelf erop dat ik steeds meer onderzoeken voor Mystery Review uitvoer.

Alle onderzoeken staan online beschikbaar, eenvoudig te rangschikken naar regio of opdrachtgever. De periode waarbinnen ik de klus geklaard moet hebben, staat erbij plus een korte beschrijving van wat ik moet doen. Zie ik een leuke opdracht, dan klik ik ‘m aan. Vervolgens weet ik snel, soms al direct, of het onderzoek aan mij is toegewezen. De ‘mystery visit’ verschijnt dan op mijn eigen pagina met een duidelijke handleiding en het in te vullen rapport. Lekker makkelijk allemaal en vooral: ik bepaal wat ik wel of niet wil doen!

Extra service
Soms spreek ik even met Femke (mijn vaste contactpersoon bij Mystery Review) het onderzoek van tevoren door. Dit is natuurlijk lang niet altijd nodig, maar als ik dat prettig vind dan kan dat. Sta ik eenmaal bij de winkel (het kantoor, het restaurant, de instelling of begin ik aan het mystery telefoongesprek), dan doe ik eigenlijk gewoon wat ik altijd doe – maar ik let extra op. Wordt de klant hier voldoende als koning behandeld? In mijn hoofd zitten de specifieke punten waar ik op moet letten, zoals hoe snel ik word aangesproken en of de verkoopster me goed aankijkt. Bepaalde zaken die ik snel vergeet, zoals de naam van de verkoopster, noteer ik zodra ik de winkel weer uit ben.

Als ik een goed beeld heb gekregen ga ik thuis online de rapportage invullen. Super eenvoudig en het systeem is 24/7 voor mij beschikbaar. Die bestaat meestal uit ja/nee-vragen en tekstvelden waarin ik mijn antwoorden motiveer en mijn beleving tot in detail deel. Ik stuur mijn feedback altijd zo snel mogelijk via het online systeem naar Mystery Review, want dan zit het nog lekker vers in mijn geheugen. Spannend, maar vooral leuk dat ik weer een organisatie heb geholpen om alle klanten of gasten die na mij komen nog beter van dienst te zijn.

Ik ga snel weer op pad!

Ellen W.
Mystery shopper in Amsterdam en omgeving

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *